søndag 26. august 2012

Psykisk helse på skolen!

Har du en venn som endrer sin væremøte? Eller har personen plutselig blitt litt inneslutta? Tegnene kan være mange, alt for mange. Noe som gjør at folk ikke tenker over det.

Det å få en psykisk knekk er tungt, vanskelig og som oftes så vil en skjule det og gjøre alt en kan for at folk ikke finner det ut. Heldigvis er temaet psykisk helse ikke så tabu lenger, sånn som det tidligere har vært. Det er mye som kan gjøres for å tydeliggjøre det enda mer, men mye er allerede gjort. Heldigvis.

Da jeg begynte å slite skjønte jeg ikke hva som feilte meg. Vi fant ingen grunn til hvorfor jeg var så sliten og slapp. Det startet med at jeg ikke kom meg opp om morgnene. Å når jeg kom meg på skolen sleit jeg med å holde meg oppe. Med en gang jeg kom hjem sovnet jeg. Jeg fikk høre at jeg kanskje sov for mye, og at det bare var grunnen. "Jaja", tenkte jeg. "Da får jeg tvinge meg selv til å holde meg våken." Det funka ikke. I tillegg var humøre mitt veldig varierende. Jeg kunne starte å grine når som helst og hvor som helst. Da jeg ble klar over det, tenkte jeg at nå er det noe galt med meg men det går nok over snart så jeg vil ikke bry noen med det.

Det gikk ikke over, det ble bare verre. Dagene ble verre og verre for hver uke og måned som gikk. Jeg forstå ingenting av det som skjedde. Jeg hadde ingen kjennskap til psykisk helse og psykisk problemer. Så det at jeg kanskje slit litt psykisk slo meg ikke en gang. Jeg snakka ikke med noen, bare gråt meg i søv og sa at dette skulle jeg fikse selv.

Hadde jeg visst litt mer om psykisk hele hadde kanskje varselslampa mi lyst litt før. Som kanskje(?) hadde ført til at jeg hadde snakket med noen som kunne ha hjulpet meg.

Mellom 15 og 20 % av alle barn og unge i Norge har psykiske plager som påvirker skolehverdagen i en eller annen form. (http://www.mentalhelseungdom.no/om-psykisk-helse)

Når 15-20 % har psykiske plager som påvirker skolehverdagen, bør tema psykisk helse bli et mer åpent tema på skolen mener jeg! Når de kommer på ungdomskolen syns jeg at det skulle ha vært obligatorisk med psykisk helse som tema. Presset rundt mange områder begyner å bli synelige og de kjennes kanskje på kroppen. Å ha litt undervisning om dette tema skader ingen, men det kan hjelpe mange!

Sett pyskisk helse på dagorden og så tidlig som mulig for å hjelpe de unge som kanskje ikke vet hva de skal gjøre når de sitter midt i problemet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar